
  
Back to Article Click to Print 

Wednesday, Feb. 18, 2009 

Berlusconi vs. Murdoch: Italy's Real 
Reality TV 
By Jeff Israely 

Media moguls Rupert Murdoch and Silvio Berlusconi were once business buddies. Beginning in the mid 

1990s they occasionally lunched at one of Berlusconi's villas, plotting ways they could work together to 

expand their empires.  

That was then. Today, the septuagenarian pair are increasingly hostile business rivals, whose subordinates 

snipe in the Italian press and target each other's star television talent. "It's getting aggressive now, some low 

blows," says Pietro Candela, a media consultant with Booz and Co. in Milan. "This is what real, nasty 

competition looks like." (See pictures of Rupert Murdoch.)  

The trouble started in 2003 after Murdoch established Sky Italia by combining two struggling television 

outfits. At the time, Italy's free-to-air mogul Berlusconi, who also happened to be the country's prime 

minister, gave Sky Italia the green light. But Berlusconi, 72, has increasingly used both his political and 

entrepreneurial muscle to undercut his cable competitor. Murdoch, 77, is now hitting back by going after 

Berlusconi's big name presenters. (See Berlusconi's worst gaffes.)  

On Feb. 9, Enrico Mentana, the most respected newsman on Berlusconi's Mediaset network, abruptly 

announced his resignation after company executives refused his request to cut into a reality television show 

following the death of Eluana Englaro, a comatose Udinese woman whose right-to-die case had riveted the 

nation. Almost immediately, Mediaset accused Mentana of striking a deal to go to Murdoch's All-News 

Italian station.  

Mentana vigorously denies any deal has been done, but it's not hard to see why such rumors swirl. Just last 

month, Sky Italia recruited Rosario Fiorello, one of Italy's top television entertainers, to present a new 

variety show. Fiorello has worked for both Mediaset and state-owned television and radio network RAI. 

Pagina 1 di 3Berlusconi vs. Murdoch: Italy's Real Reality TV -- Printout -- TIME

23/02/2009http://www.time.com/time/printout/0,8816,1880283,00.html



Before Fiorello's Sky Italia's deal was signed, Berlusconi invited the Sicilian singer-impersonator to his 

Rome palazzo to convince him not to work for "the enemy," according to Fiorello. The wooing session failed. 

(See pictures of the good life in Italy.)  

Still, Berlusconi, has some weapons that Murdoch does not. Last fall, the prime minister pushed through a 

government decree that doubled to 20% the Value Added Tax (VAT) on pay television subscriptions. Sky 

Italia responded with a series of advertisements aimed at their subscribers (who also happen to be Italian 

voters) outlining how the Berlusconi government's decision was unfair to consumers. Mediaset and RAI also 

recently joined forces to launch a digital terrestrial service called Tivù, modeled on a British free-to-air 

platform that has cut into the market share of BSkyB, Murdoch's U.K. satellite television operation.  

Candela says Murdoch is doing well in Italy. Sky Italia registered earnings of $3.2 billion last year, closing in 

on RAI ($3.7 billion) and Mediaset ($4 billion). The Berlusconi-Murdoch showdown is the inevitable result 

of the "convergence" of free and pay television, Candela says, and may finally lead to the end of the 20-year-

old duopoly between Mediaset and Rai. "As the TV system reaches maturity, we're now seeing open combat 

for ratings, profit and talent," says Candela. (Read TIME's TV blog, Tuned In.)  

But the former lunch pals know that there is an upside in getting along. Murdoch, whose net worth Forbes 

tallies at $8.3 billion, has only to gain by patching up his relationship with the sitting Prime Minister of the 

country that is host to his fourth largest holding. Berlusconi, who comes in at $9.4 billion on the Forbes list, 

owns Endemol, producers of global variety and reality television programs, which sometimes run on 

Murdoch networks. (Read a TIME cover story on Reality TV.)  

Dennis Redmont, professor of international communication at the University of Perugia, says both moguls 

may be realizing they have misjudged the situation. "They underestimated each other," says Redmont, a 

former Associated Press bureau chief in Italy. "Murdoch thought he was getting a monopoly on [pay TV], 

and Berlusconi didn't expect that Sky would grow so quickly." Given that both men are known for their 

business pragmatism, perhaps it's time for another lunch.  

See the 100 best TV shows of all time. 

Read a TIME cover story on Rupert Murdoch. 

 

Find this article at:  
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1880283,00.html  

Click to Print 

Copyright © 2009 Time Inc. All rights reserved. Reproduction in whole or in part without permission is prohibited.

Pagina 2 di 3Berlusconi vs. Murdoch: Italy's Real Reality TV -- Printout -- TIME

23/02/2009http://www.time.com/time/printout/0,8816,1880283,00.html



Privacy Policy | Add TIME Headlines to your Site | Contact Us | Customer Service  

Pagina 3 di 3Berlusconi vs. Murdoch: Italy's Real Reality TV -- Printout -- TIME

23/02/2009http://www.time.com/time/printout/0,8816,1880283,00.html


