Communication and Media in the New Europe

by Dennis Redmont*

*International media expert and professor at the RAI School of Journalism of Perugia.

In the declining years of the communist era, people in Eastern Europe and the Balkans relied on international radio stations rather than newspapers to learn what was happening in a world under the spell of the then Soviet leader, Michail Gorbachev.

With their grey pages, monotonous lay-out, out-of-focus photographs and printer’s ink that left black smudges on readers’ fingers, the state-controlled newspapers stolidly followed the party line.
Seventeen years after the collapse of the communist system, the situation has changed radically for the media. Now, from the Baltic to the Balkans, citizens starved of news can choose from a wide variety of newspapers, glossy magazines and specialist publications, often owned by foreign publishers who entered the Eastern European market after 1989.

Despite this panoply of possible options, there are still downsides. The first is that a number of these foreign publishers, determined to push up profits and increase their market share, play on nationalist and populist sentiment much more than the communists would have ever dared to do, and much more than they would in their own countries.

As Brankica Petković, a scholar at the ‘Peace Institute’ in Ljublijana, comments, ‘These new European democracies have long delayed action to regulate media ownership, and in many cases there was a period of spontaneous privatisation when regulatory tools were not yet in place. As a result, foreign groups have acquired a dominant position, with few checks and little balance.’

Most of the half dozen publishing houses that dominate the media in Eastern Europe are German (Axel Springer, WAZ Media Group, H. Bauer and Verlagsgruppe Passau), plus Swiss publisher Ringier and the Norwegian Orkla Press, while in the Baltic states the Swedish Bonnier reigns supreme.

In general, these companies have brought badly needed investment into the region. They have modernised printing establishments, trained journalists and in most cases are powerful enough to limit interference in the countries where governments are still rather troublesome and intrusive.

At a recent conference on media ownership, Helena Luczywo, managing editor of the Warsaw-based ‘Gazeta Wyborcza’, said that her biggest concern about foreign ownership is the lowering of standards, ‘When the consumer is king, there is a tendency to satisfy the lowest common taste denominator.’ For example, the 2004 launch in Poland of a new newspaper ‘Fakt’, could trigger the lowering of newspaper standards, similar to process experienced in Great Britain with the ‘tabloidisation’ of newspapers after the transformation of ‘The Times’.

Axel Springer is one of the biggest foreign publishers operating in Poland, where it owns 16 magazines and one newspaper.  ‘Fakt’, a tabloid format daily newspaper, was created to compete with the established Polish newspaper, ‘Gazeta Wyborcza’. ‘Fakt’, modelled on the German ‘Bild’, the number one newspaper in Europe with 12 million readers, began with sales of 300,000, which have grown to surpass the 536,000 copies sold by ‘Gazeta Wyborcza’.

But the populist journalism of Springer worries those who do not approve of the sensationalist tones of the print media, to the detriment of a balanced picture. Some, especially in the European diplomatic arena, suggest that sooner or later “Fakt” could disseminate populist slogans, for example by asking Germany to pay Polish citizens for damages sustained during WWII. Florian Fels, Springer's CEO in Poland, brushed off the accusation of indulging in populism to sell more copies, saying, ‘Readers aren’t stupid and we aren’t here to play politics.’ To the question of whether some subjects were taboo, he answered that there was only one: Pope John Paul II, because he was Polish.

Croatian TV is arousing similar concerns: given more choice, the apparition of lower standards is raising its head.

Three television stations – ‘HRT’ (Croatian Radio Television), ‘TV Nova’ and ‘RTL’ – broadcast their programmes throughout Croatia and have begun a no-holds barred fight for audience share, or in other words for advertising income. In April 2004, after ‘RTL’ had won the bid for a third television channel and began broadcasting, there was a fierce explosion of rivalry, which until just a few years previously would have been absolutely unthinkable.

Until four years ago, public Croatian television had an absolute monopoly. Its three channels and obligatory viewer subscriptions made its life very simple, undisturbed by competition. Its overriding mission was to maintain good relations with the powerful political elite and to avoid tackling controversial issues that could ‘disturb audiences’. Then, four years ago, ‘TV Nova’ also began broadcasting, soon followed by the German ‘RTL’, and things began to change dramatically. But “what we have found is that there aren’t enough television writers, journalists or editorial staff in Croatia,” says Damir Matković, the well-known television expert and editor of ‘HRT’. “Television stars alone aren’t enough.”
Fierce market competition in television media has proved beneficial for viewers, who are now offered a wider choice of programming. But another aspect of the battle to win audience share is starting to cause concern: excessive commercialisation is bringing the most trivial programmes to television screens.

Foreign investments have played, and continue to play, a key role in all Czech media. After the velvet revolution in 1989, the State newspapers quickly made room for free and independent media and many new publications began to leave the presses. 

The most significant developments came with the influx of foreign capital in the early 1990s. Western entrepreneurs swarmed in and by 1996 more than half of Czechoslovakia's daily newspapers belonged to foreigners, particularly from German-speaking countries. Currently, Ringier, the Swiss Group that owns ‘Blesk’ (three million readers or approximately one third of the Czech population) controls the national daily newspaper market. Ringier’s main rival is the German group Rheinisch-Bergische Verlagsge-sellschaft (RBVG). Regional publications are almost all controlled by the German publishing house, Passauer Neue Presse, through its subsidiary Vltava-Labe-Preme.

Foreign capital has made it possible for many daily newspapers to modernise their production processes, thereby improving the quality of printing and distribution. But there is rising concern that the Czech print media will end up in the hands of German-speaking conglomerates traditionally seen as a threat to the Czech identity.

And it is not only newspapers; foreign investment is also present in television. 

The Ronald Lauder situation is typical. Set up in 1993, in no time at all ‘TV Nova’ had made its Czech founder, Vladimir Zelezny, a billionaire, as well as distributing generous profits to Ronald Lauder, one of the heirs to the Estée Lauder cosmetics fortune and an American backer of the project. In four months, thanks to programme listings brimming with American products such as Baywatch, ‘TV Nova’ won 70% of audience share.

The two entrepreneurs then fell out in 1999, with Ronald Lauder’s CME (Central European Media Enterprises) trying to oust Vladimir Zelezny from ‘TV Nova’. But a decision by the regulatory body for Czech television (Council for the Media) allowed Vladimir Zlezny to take control of the channel in an earth-shattering shake-up. Years of legal wrangling with CME followed as it tried to recover its investment and obtain compensation from the Czech government, accusing the Council for the Media of corruption.

The episode had particularly serious repercussions for the image of the Czech Republic and its ability to attract foreign investors. However, the situation was resolved in 2003 when Ronald Lauder received $358 million in compensation and sold ‘TV Nova’. Finally, in December 2004, CME announced that it would buy back 56% of ‘TV Nova’ shares.

In Hungary, Springer owns 22 magazines and 10 regional newspapers. In December 2004 it launched ‘Reggel’, the first nationally distributed newspaper. “This is a genuinely national newspaper,” said Jozsef Bayer, Springer’s editor in Hungary. “Our goal is to be the biggest in Budapest and the surrounding area”. 

But Hungary is turning out to be a difficult market. At the end of 2004, ‘Magyar Hirlap’, the centre-left leaning newspaper published by Ringier, announced that it was closing shop.

In the Balkans, media ownership is shared by foreign publishing houses, former politicians and local businessmen. They are all competing for market share and all are desperately seeking effective ways to attract advertisers in markets where big business is still controlled by governments.

Even in the European Balkan States, the growing influence of western consortia threatens media pluralism. In an interview with the European Council, Renate Schröder, director of the European Federation of Journalists in Brussels, claimed that, “concentration restricts media pluralism and has the potential to limit the sources of information the public can draw on to form its opinions'. Independent local media can barely find space in a market where only commercial considerations count. Many journalists are frustrated because they are on independent on paper and advertising departments always have the last word. There is hardly any room left for investigative reporting or for criticism.  The image of the professional journalist working in the public interest is not widespread.’

In Romania, competition is particularly fierce and the methods used especially dubious. Here, human rights groups have repeatedly criticised the government, accusing it of interfering with freedom of the press.

Most of the problems that the media faces can be traced back to close links between information and politics and the tight control the government party exercises over the circulation of news. Incumbent leaders, first Ion Iliescu and Adrian Nastase and now President Traian Basescu and Prime Minister Calin Tariceanu, are ‘regular guests’ on public television, and attempts by private broadcasters to balance the situation are rare. On one hand, this is due to the fact that political spokesmen who further their own political agendas often sit on the Boards of private networks, and on the other because the self-proclaimed independent media do not have the economic resources to be so in reality.

Advertising is a case in point. Selling advertising space is the most important source of financing for the media, but buyers of advertising set the conditions networks must respect, which can be summed up as requiring a “completely neutral attitude” to avoid advertisements being withdrawn. It seems that foreigners are guilty of applying this pressure too. Journalists have accused both the Ringier and WAZ groups of editorial interference, for having censored criticism of the leftist government led by Adrian Nastase during recent elections.

Ringier owns ‘Libertatea’, the best-selling newspaper in the country, and ‘Evenimentul Zilei’, which ranks third. WAZ owns ‘Romania Libera’, the fourth largest Romanian newspaper. Thomas Landolt, general manager of Ringier in Budapest, denies having censored his employees to please the government. ‘Ringier has sent no one away because of government pressure,’ he said. ‘It is only trying to reorganise and modernise the newspapers. This is the reason for internal changes.’ Landolt claims that most of the changes are organisational, but Romanian journalists accuse Ringier and WAZ of abandoning political journalism as they move towards “infotainment”.

Landolt has admitted that the government tried to influence editorial policy by blocking advertising funds. ‘In 2003, we received no advertising from the government,’ he said. ‘But we held out.’ Landolt claims that Romanian politicians are still acting as if nothing happened in 1989 and believe they can continue to exert tight control over the media the way Communist dictator Nicolae Ceausescu did. But this is no longer possible because so much more information is now available. At the same time journalists’ attitudes must change, and they must learn how to distinguish between editorial policy and advertising.

Human rights groups in Romania believed that foreign ownership was a good thing for local media. ‘Foreign owners cannot be easily blackmailed,’ said Ioana Avadani, Executive Director of the Centre for Independent Journalism in Bucharest. ‘But in this country, foreign ownership is causing some apprehension. It is a type of nationalism.’

Avadani’s main concern is that journalists working for Romanian-owned newspapers are intimidated. ‘Physical attacks on journalists are on the increase,’ she said. ‘From 2000 to 2004, there were forty-four attacks on journalists.’ Between January and September 2004 alone, there were fifteen attacks. Many cases are still unsolved and only recently has the government begun to condemn the aggression, probably due to pressure from the EU, which has repeatedly criticised the Romanian government for intimidating journalists and restricting freedom of the press.

Furthermore, in many countries there have recently been cases of real government interference. One of the most emblematic involves Croatia and the Split weekly ‘Feral Tribune’, one of the best Croatian publications. The nationalist powers relentlessly strove to undermine the 'Feral Tribune' throughout the 1990s and it has been threatened and incriminated on several occasions for articles denouncing the regime, the crime being that publication of particular articles had caused ‘mental suffering’.

This practice, initiated when the HDZ party founded by Franjo Tudjman was in power, was abused in particular by senior State officials. Whenever a bureaucrat or a public figure did not appreciate an article published in the press, whether or not it was accurate, they began judicial proceedings, claiming that the article in question had caused serious mental trauma. They asked for and usually received huge amounts of compensation for damages. The ‘Feral Tribune’ was almost forced into bankruptcy by countless pending legal cases and considerable sums paid to ‘cure’ the mental disorders it had induced. A 2003 bill has improved press freedom by putting an end to this insidious practice.

Still more recently, in November 2004, the Speaker of the Croatian Parliament, Vladimir Seks, became dissatisfied with the time allotted to him on the Croatian TV channel, ‘HRT’. He therefore called the director and managing editor to his office to exert some pressure. Seks’s call was made a few days after he had appeared for half an hour on a local Zagreb television channel, ‘Open Television’, where he complained that public television was ignoring him and not taking account of the work he had done.

Speaking of programming at ‘HRT’, Seks claimed that the main news begins with ‘Good evening, Mr. President’, exactly as it did when Josip Broz Tito was president of Yugoslavia, alluding to the fact that ‘HRT’ pays much more attention to President Stjepan Mesic than to him, the Speaker of Parliament. Seks’s meeting with the director and the managing editor of ‘HRT’, intended to influence its editorial policy, is the strongest pressure exerted on the media since Ivo Sanander became Prime Minister. 

To return to the role played by foreign groups in the media panorama of new Europe, and the Balkans in particular, another critical area I have already touched on needs to be taken into consideration: the coverage of ethnic issues.

Consider Macedonia. So far, the EU has been silent about the strategy adopted by WAZ of exploiting its strong market position in Croatia and Serbia to gain control of the media in Macedonia, despite the fact that human rights groups expressed concerns over the way WAZ covered the referendum in November 2004 on municipal boundaries in the Macedonia Republic. The referendum risked aggravating tensions between the Albanian Macedonian minority and the Slav Macedonian majority. For this very reason, both the EU and the US were apprehensive about a vote they had tried to avoid. WAZ, owner of the three biggest Macedonian newspapers (‘Dnevnik’, ‘Utrinski Vesnik’ and ‘Vest’) were accused of doing everything in their power to exacerbate nationalist sensibilities, to the point of fomenting ethnic hatred.

Recently ‘Dnevnik’, the leading Macedonian newspaper, used the headline, ‘Albanians don’t respect the dead, imagine how they treat the living.’ According to Vladimir Milcin, executive director of the Open Society Institute in Macedonia, which works to promote peace and tolerance among ethnic minorities, ‘WAZ is playing with fire. Their newspapers are brazenly anti-European and anti-American, never missing a chance to accuse the US or the EU of interfering in Macedonia’s internal affairs.’

Surprisingly the CEO of WAZ, Bodo Hombach, was an advisor to German Chancellor Gerhard Schröder and, in 1999, was made the head of the EU Stability Pact for South-Eastern Europe. This pact, set up at the end of the Balkan wars to promote regional cooperation, economic reform and ethnic tolerance, made it possible for Hombach to make contact with politicians and the economic community, to whom he was supposed to send a message of peaceful ethnic co-existence, cooperation, tolerance and fair competition among the media. 

WAZ responded to the accusations by flatly denying that it had any political role or was capable of influencing politics in the Balkans: ‘Reliability and honesty are integral to WAZ and necessary to inspire trust in readers.’ Nonetheless, this did not stop WAZ from recently making Srdan Kerim (a former nationalist Macedonian Minister for Foreign Affairs) a Board Director of its three newspapers. The handling of ethnic issues is a sore spot for the media in European Balkan countries.

Consider Kosovo and what happened in 2004 when three Albanian boys drowned. Based on an interview with a boy who survived, reports stated that Serbian boys were guilty of the tragedy, a claim later refuted by the police. 

Kosovo media companies promoted fierce debate and were strongly attacked in two reports by the Organisation for Cooperation and Security in Europe (OCSE) and the Temporary Media Commission (TMC), a UN-created body that monitors the Kosovo media. They stated in no uncertain terms that ‘the Kosovo media had fomented violence’. But the media were already being closely monitored by the OCSE, the UN international administration UNMIK and local authorities.

Kosovo journalists struggle daily with the implicit rule against saying anything in anyway related to ethnicity. Press conferences remain the main method pf transmitting news because distance from officialdom can put job security at risk.

Even the UNMIK hopes that journalists are ‘wise’ and prudent and do not ask too many questions, even during press conferences.

Furthermore, in Kosovo double standards are rife, even within the media, and foreign journalists are able to obtain information more easily than their Kosovo colleagues. A recent case in point took place at Mitrovica prison, where a Jordanian policeman killed three of his American counterparts. Cameramen working for Kosovo networks were not allowed inside the prison, while foreign television crews were. This highly problematic situation is made even more difficult by the lack of media laws in Kosovo.

The Baltic countries deserve special mention. In the first ten years after the fall of the Soviet Union, the media in Estonia, Latvia and Lithuania were already evolving rapidly into free and independent sources of information. First, the national newspaper system changed dramatically, as newspapers from the Soviet period either disappeared or their distribution and influence were drastically reduced.

All newspapers published in the Baltic States are privately-owned and some have received substantial capital investments from the west (’Diena’ in Latvia, ‘Kauno Diena’ in Lithuania and ‘Postimees’ in Estonia). Governments in these countries do not subsidise newspapers and advertising is therefore their main source of income. 

Television and radio have undergone radical change. After the Soviet withdrawal, old frequencies were released for use by local companies who began to invest in and build up new businesses. At the same time, the market opened to western companies with the resources to invest immediately in the development of new projects. The availability of new business capital further contributed to growth in this sector.

The second stage of foreign investment, at the end of the 1990s, increased concentration still further, with Scandinavian businesses (Swedish and Norwegian) particularly active. As a result there was less competition and the threat to freedom of speech grew. The largest investments in Baltic media have been made by Scandinavian countries: Orkla Media (Norway), Schibsted (Norway) and Bonnier Media (Sweden).

Central and Eastern European countries have undergone many changes in the last fifteen years, changes involving the creation and development of a free, democratic and independent system of information flows. There has been a great deal of progress, but naturally obstacles continue to exist, not only because the old habits of illiberal States die hard, but also as a result of new mechanisms introduced by change.

Privatisation and liberalisation sometimes still collide head on with the undemocratic habits of political control, but they also entail new phenomena such as concentration, which characterises media throughout the world. Sometimes past and present problems come together to create some very particular situations.

As Tom Gallagher, an expert at the University of Bradford on ethnic conflict, has said ‘…the press is attempting to create a Fourth Estate in Central and Eastern Europe, but if foreign owners sell their space to governments, the corrupt elite or groups with specific requirements, with the sole aim of making money, they are doing a terrible disservice to these countries and to the concept of freedom of information.’

10/10 - 13445ing - redmont.doc

